szynka

Szynka – która jest najlepsza, jaką jeść

Dieta wegetariańska zdobywa coraz więcej zwolenników, ale Polacy nadal chętnie jedzą mięso i wędliny. Kochamy tradycyjne smaki naszej kuchni, a takie nie istnieją bez wędzonej szynki czy polędwicy. Na śniadanie najczęściej zjadamy pożywne kanapki z wędliną. W sklepach spożywczych znajdziemy wiele ich rodzajów. Które warto jeść?

Czy warto jeść szynkę z wieprzowiny?

Wieprzowina zawiera wysokojakościowe białko będące źródłem aminokwasów egzogennych (lizyna, aminokwasy siarkowe, tryptofan), których nasz organizm nie jest wstanie wytworzyć. Wieprzowina jest także cennym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E, K. Ponadto w szynce wieprzowej znajdziemy witaminy z grupy B. Szczególnie dużo jest witaminy B1 (tiaminy), która współuczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. W wieprzowinie jest także witamina B12, która występuje tylko w mięsie, a jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i pokarmowego. Obecne w wędlinach wieprzowych żelazo jest wykorzystywane w procesie tworzenia krwinek czerwonych. Poza tym jest składnikiem mioglobiny, czyli białka występującego w mięśniach, które umożliwia mięśniom pobieranie z krwi niezbędnego do ich pracy tlenu.

A może lepsza jest szynka drobiowa?

Jedną z najzdrowszych wędlin jest szynka z piersi z kurcząt. Drób zawiera chude białko będące źródłem koenzymu Q10, który wspiera przemianę komórek skóry. W mięsie z kurczaka jest dużo białka, jest lekkostrawne i dostarcza mało tłuszczu, dlatego powszechnie poleca się je w żywieniu, szczególnie osób z delikatnym przewodem pokarmowym, np. dzieci i osób starszych. Dobrej jakości szynkę z piersi z kurczaka można podawać nawet małym dzieciom, które zazwyczaj lubią ten rodzaj wędlin. Tego typu przysmaki zawierają mało tłuszczu, więc mają mało kalorii, co jest ważne dla osób, które chcą zgubić zbędne kilogramy. Mięso z kurczaka dostarcza witamin z grupy B, szczególnie B3 (niacyny) i B6 (pirydoksyny). Witamina B3 jest bardzo ważna dla organizmu, gdyż kontroluje procesy energetyczne w organizmie. Ponadto uczestniczy w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów oraz w wytwarzaniu czerwonych krwinek, a także wpływa pozytywnie na układ nerwowy i kondycję psychiczną. Witamina B6 bierze udział w tworzeniu wielu enzymów i hormonów oraz odpowiada za transport tlenu w organizmie. W szynce z piersi z kurczaka jest także cynk, selen, magnez i fosfor.

Na śniadanie często zjadamy smaczne kanapki, a wędliny są ich ważnym składnikiem. Wybierzmy dobrej jakości szynkę, a śniadanie będzie nie tylko pyszne, ale i zdrowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *