Ocena procesu logistycznego – poznaj podstawowe miary i kategorie

Obecnie przedsiębiorstwa cały czas podlegają zmianom. Zresztą doskonalenie systemów organizacyjnych zalecaną wszystkie nowoczesne koncepcje zarządzania firmą. Istotne znaczenie ma także pomiar poszczególnych procesów. Jak to zatem wygląda w przypadku logistyki i procesów logistycznych? Jakie zastosowanie mają tutaj miary podstawowe miary i kategorie oceny?

Procesy logistyczne i ich znaczenie

Logistyka w przypadku większości przedsiębiorstw odgrywa bardzo dużą rolę. Doskonalenie procesów logistycznych jest więc celem nadrzędnym – mówi Rhenus Logistics. W końcu od ich efektywności zależy działanie całej firmy. Podstawą oceny i kontroli wszystkich procesów powinny być oczywiście pewne miary. Wiedzą o tym menadżerowie, którzy zdają sobie sprawę z tego, że jeśli czegoż nie można zmierzyć, trudno tym kierować. W praktyce jednak pomiar procesów logistycznych jest niezwykle trudny. Logistyka składa się bowiem z wielu zadań i związana jest z wieloma podmiotami tworzącymi cały łańcuch logistyczny.

Mierniki oceny procesów logistycznych

Tak naprawdę określenie podstawowych mierników i sposobów dokonywania pomiarów w firmie powinno być bazą do formułowania kierunku, w jakim logistyka ma podążać Pomiar procesów w przedsiębiorstwie spełnia w praktyce kilka różnych funkcji.

Przede wszystkim ma znaczenie dla planowania, kontrolowania i oceny poszczególnych działań. Na tej podstawie można podejmować właściwe decyzje biznesowe i przekonać się czy dany plan jest rzeczywiście realizowany zgodnie z zamierzeniami. Pomiar ponadto stanowi kluczowy element sprawnej komunikacji. Jasne i z góry ustalone kryteria pomiaru są podstawą oceny służącej do wyznaczania nowych celów i rozwiązywania problemów. Pomierzone procesy logistyczne pozwalają na ocenę mało efektywnych działań w firmie i wpływają na motywację pracowników. To w końcu ich praca przede wszystkim przekłada się na efektywność.

Pomiar procesów logistycznych w firmie – jak wygląda w praktyce?

Pomiar procesów logistycznych powinien wiązać się na pewno z różnorodnością podejść. Ma to związek ze strukturą logistyki w przedsiębiorstwie. Niewątpliwie do czynników, które kształtują różnorodność procesów logistycznych należą różne cele stawiane procesom, ich złożoność oraz różnorodność perspektyw, z punktu widzenia których procesy są analizowane. Na wiele elementów należy popatrzeć z perspektywy klienta, dostawcy, pracownika czy właściciela przedsiębiorstwa i samej firmy, a więc podmiotu realizującego dane cele strategiczne. Te zasadniczo wyznaczają ogólny kształt procesów logistycznych. Wpływają również na dobór miar oceniających procesy oraz na sposób wykonywania ich pomiaru. Nie mniej złożony jest sam problem dokonywania pomiaru z uwagi na sporą różnorodność zadań, które są realizowane w ramach poszczególnych procesów. Tym samym w dwóch podobnych do siebie firmach procesy logistyczne są realizowane w sposób różny i mogą być także mierzone z użyciem zupełnie innych mierników oceny logistyki.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *